5. júna, v priestoroch Fakulty elektrotechniky a informatiky STU v Bratislave sa odohralo finále výzvy, kde 5 tímov zo základných a 5 tímov zo stredných škôl, ktorí sa prebojovali do finále, odprezentovali svoje projekty na tému: „Urobte zmenu s pozitívnym dopadom na vašu školu a blízku komunitu“. Hlavným partnerom PBL Výzvy je spoločnosť ESET, a partnermi sú spoločnosť Pixel Federation a organizácia Dasato. Expertná porota, ktorá hodnotila tímy na základe ich vedeckého postupu, umeleckej časti a začlenenie metodiky PBL, sa skladala z:
Vedeckej poroty:
- Profesorka Ľubica Lacinová, biofyzička, pôsobí ako vedúca vedecká pracovníčka Centra biovied Slovenskej akadémie vied, kde vedie Laboratórium biofyziky na Ústave molekulárnej fyziológie a genetiky SAV.
- Lenka Hrobárová, biochemička a vysokoškolská pedagogička, ktorá sa venuje výskumu aj výučbe na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského. V oblasti popularizácie vedy pôsobí pod prezývkou Skúmavka.
Umeleckej poroty:
- Annamária Mikulík, produktová dizajnérka a umelkyňa. Okrem práce na vlastnej značke NATIF je Nadácia ESET Annemárii aj veľmi vďačná za výrobu unikátnych brošien pre ambasádorov a alumni klub ESET Science Award.
- Vlasta Kubušová, dizajnérka a inovátorka. Je spoluzakladateľkou medzinárodne oceňovaného štúdia Cafting plastics! studio, kde vyvíja ekologické biomateriály ako NUATAN a tvorí produkty, ktoré spájajú funkčnosť, estetiku a cirkulárnu ekonomiku.
PBL poroty
- Terézia Mihalovič Lukáčová, inovátorka vo vzdelávaní, spoluzakladateľka a líderka organizácie DASATO Academy, ktorá sa zameriava na rozvoj stredoškolákov prostredníctvom neformálneho vzdelávania v regiónoch Slovenska.
- Kamila Urban, vývinová psychologička a vedkyňa so špecializáciou na metakogníciu, kreativitu a efektívne (autoregulované) učenie Pôsobí ako samostatná vedecká pracovníčka v Ústave výskumu sociálnej komunikácie Slovenskej akadémie vied v Bratislave a zároveň ako odborná asistentka na Katedre psychológie Filozofickej fakulty Karlovej Univerzity v Prahe.
Víťazmi v kategórii základné školy sa stali tím GreenTech zo základnej školy Kudlovská 11 v Humennom s projektom o recyklácii plastov a ochrane svojho okolia pred mikroplastmi vo vode.
Víťazmi v kategórii stredné školy sa stali tím Project Cooldown z gymnázia Detvy s projektom vytvorenia zelenej oázy na škole.
Špeciálnu cenu poroty získali tím Los Elementos zo základnej školy P.O.Hviezdoslava vo Veľkých Kapušanoch s projektom ochrany prostredia prietoku Ortova.
Víťazné tímy získali pre svoju školu finančnú odmenu od Nadácie ESET vo výške 3800 Euro, a špeciálna cena si odnesie 1000 Euro.
Finalisti PBL Výzvy: Spoločne meníme svet 2024/2025
Základné školy a osemročné gymnázia:
Blue Smog zo základnej školy sv. Košických v Košiciach. Blue Smog pracovali na projekte, kde sa zamerali na hľadanie riešení kritickej dopravnej situácie v blízkosti ich školy. Či už cez prieskum, diskusie a prednášky v škole, aj stretnutie so starostom.
DOBROdružstvo zo základnej školy Riznerova 5 v Bratislave. DOBROdružstvo si vybrali tému prepájania generácii v našej spoločnosti, keďže sa máme čo učiť jeden od druhého.
GreenTech zo základnej školy Kudlovská 11 v Humennom. GreenTech odprezentovali ako sa zaoberali témou plastov, vrátane ich recyklácie, a dokonca do svojho projektu namočili aj morskú vílu!
Handle z gymnázia Milana Rúfusa v Žiari nad Hronom. Handle si vybrali projekt, ktorý mal za cieľ spraviť osvetu (strateným) pamiatkam v Žiari nad Hronom a okolí.
Los Elementos zo základnej školy P.O.Hviezdoslava vo Veľkých Kapušanoch. Los Elementos si vybrali tému vodný svet. Konkrétne sa venujú ochrane a šetreniu vody, a hlavne v prítoku Ortova a jeho okolí.
Stredné školy:
BOOM zo súkromného gymnázia Dneperská 1 v Košiciach. BOOM priniesli cirkus, ale nie ten bežný ale vedecký, ktorý mal za úlohu prepájať ročníky a prinášať záujem o vedu.
Experti zo sexty z gymnázia Jána Chalupku v Brezne. Títo experti si vybrali tému ktorá je nielen vedecká a kreatívna, ale aj s komerčným duchom. Experti zo sexty prezentovali o plánoch ako založiť školský bufet.
GDO zo školy umeleckého priemyslu v Banskej Štiavnici. GDO pripravili prezentáciu o tom ako pracovali na hlbšom prepojení a pochopení medzi študentmi a učiteľmi na svojej škole prostredníctvom témy dress codu.
Project Cooldown z gymnázia Detva. Project Cooldown ako meno nasvedčuje, si zobrali za úlohu premyslieť a dokázať či zelené steny dopomôžu schladeniu prostredia. V rámci projektu sa im podarilo vytvoriť zelenú oázu na škole.
Spájači Generácií z Trebišova z gymnázia Komenského 32. Tento tím si zobral za úlohu prepojiť generáciu študentov so staršou generáciou seniorov v domove dôchodcov a to hlavne s cieľom prispieť k zlepšeniu duševného zdravia a psychickej pohode zúčastnených v rámci svojej komunity.
Viac o projekte PBL Výzva od Nadácie ESET si môžete prečítať tu.